dijous, 24 de març del 2016

Pla lector

 Un Pla Lector és el conjunt d’objectius, metodologies i estratègies per aprofitar tot el potencial del centre educatiu per promoure: l’aprenentatge de la lectura, l’aprenentatge a través de la lectura, el gust per llegir i la formació d’usuaris. És doncs, una eina per acostar-se la lectura amb una mirada més amplia, que implica tots els docents de totes les etapes; per vincular l’aprenentatge de la lectura al treball curricular i disciplinar i al gust per llegir no solament a la ficció, sinó també al gust per conéixer i saber.
Per aconseguir tots els beneficis de la lectura i d aquest pla és imprescindible que cada ensenyant assumisca que la lectura forma part dels objectius i continguts de totes i cadascuna de les àrees del currículum i, a més, que s’ha de treballar des del centre amb la col·laboració activa de les famílies i d’altres institucions com poden ser les biblioteques públiques i les administracions.

El context cultural i educatiu en el qual s’inscriu aquest Pla també contempla, en l'àmbit legislatiu i de projectes, el propòsit de millorar la competència lectora de la població. En cada comunitat autònoma s’estableixen diferents normes o ordres que regulen aquest Pla Lector. Així, des de la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana, s’ha establert l’Ordre 44/2011, de 7 de juny, en la qual es regulen els plans per al foment de la lectura en els centres de la Comunitat Valenciana, i marca uns objectius generals que s’han de promoure:

1. Fomentar en l’alumnat l’interés per la lectura i desenvolupar l’hàbit lector.
2. Afavorir la comprensió lectora des de totes les àrees, matèries, àmbits i mòduls del currículum.
3. Fomentar en l’alumnat la lectura com a activitat d’oci i de gaudi.
4. Promoure la col·laboració i participació de les famílies i altres membres de la comunitat educativa de l’entorn en les activitats derivades dels plans de foment de la lectura.
5. Estimular l’ús de fonts documentals complementaris al llibre de text, tant en suports impresos com en suport digital i audiovisual.
6. Fomentar en l’alumnat una actitud reflexiva i crítica per mitjà del tractament de la informació.
7. Potenciar l’ús i la dinamització de les biblioteques dels centres docents i adequar-les als objectius i actuacions recollits en el pla.
8. Reforçar la figura dels mitjans audiovisuals i digitals com a mitjans de suport a la lectura.
9. Contribuir al desenvolupament de la competència lingüística en l’alumnat.

Podem dir, aleshores, que el Pla Lector, és aquell document que regula les metodologies, finalitats i estratègies que permeten a l’alumnat d’un centre escolar, adquirir capacitats i coneixements lectors que ajudaran a l’alumne a desenvolupar el seu interés cap a la lectura, la seua comprensió davant d’un text i el seu coneixement cap al món, sent així la lectura un mode de gaudir diferent del joc.



PLAN LECTOR LOMCE. (2016). Aularagon.catedu.es. Revisat el 15 de març, en: http://aularagon.catedu.es/materialesaularagon2013/formacion_lomce/bloque_2/Modulo_2_3/plan_lector_lomce.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada