dijous, 24 de març del 2016

Literatura Infantil i Juvenil (LIJ)

Encara que avui en dia continua sent una mica dificultós definir la LIJ, es pot dir, breument, que la literatura infantil i juvenil és aquella que consumeixen els lectors més joves. Però realment s'ha d'anar més enllà d’aquesta definició, ja que la LIJ és molt més que aquesta simple definició.

Per a definir d’un mode més adequat el terme de “Literatura infantil i juvenil” cal tenir en compte que la 
LIJ és un tipus de literatura que té uns objectius ben marcats, com són: la qüestió literària, la qüestió del destinatari i la qüestió educativa. Aquest triangle ens deu bastar per a poder definir d'una manera correcta aquesta literatura.
En primer lloc la qüestió literària ens fa pensar en què és literari, quines coses fan que un llibre, o un text siga literari. Actualment, sembla una mica més difícil poder saber quines coses són literàries i quines no, ja que les TIC ens proporcionen infinitats de textos, llibres i contes que no sabem certament si són literaris o no. Quan parlem de la qüestió literària hem de saber que un text literari és aquell que empra un llenguatge específic, que té com a finalitat principal captar el interés del lector mitjançant un mode d'expressió estètica, és a dir, l'autor de literatura busca les paraules adequades per a expressar les seues idees segons un criteri d’estil establert. A més, un text literari també cal que es desenvolupe en un món propi, siga real o fictici, que transporte al lector a un món paral·lel al que ell es troba, fent volar la seua imaginació. Per aquest motiu, la literatura també ha de ser original, per a què el text siga inèdit de l'autor que vol expressar les seues idees. Si un text literari és original, és més fàcil que atrape al lector i aquest tinga eixe incentiu de voler llegir el llibre. Quant més original, millor.
En segon lloc, pel que fa a la qüestió del destinatari cal tenir en compte al lector model, és a dir, si la LIJ va dirigida cap al públic més jove, cal considerar tots els aspectes que giren al voltant d’aquest. Aquests aspectes poden ser: l’edat a qui va dirigit el text i el nivell maduratiu d’aquest, ja que és un dels factors més importants a tenir en compte; la temàtica, ja que depenent de l’edat els gustos literaris i d’interés varien molt; el llenguatge que s’empra per a desenvolupar el text, ja que s’ha d’ajustar al nivell intel·lectual del lector; totes aquelles eines que acompanyen al text, com dibuixos, imatges, tipus de lletra del text...; el format en el qual es va a presentar el text, ja que dependrà també de l’edat per què no és igual presentar un llibre en un format per als nadons més menuts que deuran ser de materials més resistents, com tela, cartó o simplement un paper més dur del normal, que presentar un llibre de literatura juvenil que ja pot presentar-se en un format més estàndard. Així doncs, considerar al lector model al qual va dirigit, és un aspecte molt important per a desenvolupar la LIJ d’un mode correcte.


En tercer lloc, pel que fa la qüestió educativa ens fa reflexionar quines coses poden ser educatives i quines no. En aquest apartat es fa referència a què la intencionalitat de la LIJ també és l’aprenentatge, és a dir, un llibre de LIJ ha de transmetre uns valors i uns coneixements concrets, que depenen de la intencionalitat de l’autor. Als lectors i consumidors de LIJ, aquest tipus de literatura els transmet una mena de coneixements que s’ajusta al nivell intel·lectual de cada lector, ja no només en llibres escolars com pot ser un llibre de text, que és merament informatiu, sinó llibres literaris que aporten sabers i coneixements que o  reforcen el coneixement dels xiquets i joves, o simplement aporten coses noves que ells no coneixien.


Així doncs, per a concloure en la definició de 
LIJ, es pot dir que, Literatura Infantil i Juvenil és qualsevol text que tinga una finalitat estètica i educativa que s’ajuste a cada lector model, depenent de la seua edat cognitiva i madurativa, adaptant el material també a les seues
 capacitats.

.

Mínguez-López, X. (2012). Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 10. p. 87-105.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada