Encara que avui en
dia continua sent una mica dificultós definir la LIJ, es pot dir, breument, que la literatura infantil
i juvenil és aquella que consumeixen els lectors més joves. Però realment s'ha
d'anar més enllà d’aquesta definició, ja que la LIJ és molt més que aquesta simple definició.
Per a definir d’un mode més adequat el terme de “Literatura infantil i juvenil” cal tenir en compte que la LIJ és un tipus de literatura que té uns objectius ben marcats, com són: la qüestió literària, la qüestió del destinatari i la qüestió educativa. Aquest triangle ens deu bastar per a poder definir d'una manera correcta aquesta literatura.
En primer lloc la
qüestió literària ens fa pensar en què és literari, quines coses fan que un llibre, o un
text siga literari. Actualment, sembla una mica més difícil poder saber quines
coses són literàries i quines no, ja que les TIC ens proporcionen infinitats de
textos, llibres i contes que no sabem certament si són literaris o no. Quan
parlem de la qüestió literària hem de saber que un text literari és aquell que
empra un llenguatge específic, que té com a finalitat principal captar el interés del lector mitjançant un mode d'expressió estètica, és a dir, l'autor de literatura busca les paraules adequades per a
expressar les seues idees segons un criteri d’estil establert. A
més, un text literari també cal que es desenvolupe en un món propi, siga real
o fictici, que transporte al lector a un món
paral·lel al que ell es troba, fent volar la seua imaginació. Per aquest motiu, la literatura
també ha de ser original, per a què el text siga inèdit de l'autor que vol expressar les seues idees. Si un text literari és original, és
més fàcil que atrape al lector i aquest tinga eixe incentiu de voler llegir el
llibre. Quant més original, millor.
En segon lloc, pel
que fa a la qüestió del destinatari cal tenir en compte al lector model, és a
dir, si la LIJ va dirigida cap al públic més jove, cal
considerar tots els aspectes que giren al voltant d’aquest. Aquests aspectes
poden ser: l’edat a qui va dirigit el text i el nivell maduratiu d’aquest, ja
que és un dels factors més importants a tenir en compte; la temàtica, ja que
depenent de l’edat els gustos literaris i d’interés varien molt; el llenguatge que s’empra per a
desenvolupar el text, ja que s’ha d’ajustar al nivell intel·lectual del lector;
totes aquelles eines que acompanyen al text, com dibuixos, imatges, tipus de
lletra del text...; el format en el qual es va a presentar el text, ja que
dependrà també de l’edat per què no és igual presentar un llibre en un format per als
nadons més menuts que deuran ser de materials més resistents, com tela, cartó o
simplement un paper més dur del normal, que presentar un llibre de literatura
juvenil que ja pot presentar-se en un format més estàndard. Així doncs,
considerar al lector model al qual va dirigit, és un aspecte molt important per
a desenvolupar la LIJ d’un mode correcte.
En tercer lloc, pel
que fa la qüestió educativa ens fa reflexionar quines coses poden ser
educatives i quines no. En aquest apartat es fa referència a què la intencionalitat de la LIJ també és l’aprenentatge, és a dir, un llibre de LIJ ha de transmetre uns valors i uns
coneixements concrets, que depenen de la intencionalitat de l’autor. Als
lectors i consumidors de LIJ, aquest tipus de literatura els transmet una mena
de coneixements que s’ajusta al nivell intel·lectual de cada lector, ja no
només en llibres escolars com pot ser un llibre de text, que és merament informatiu, sinó llibres literaris que
aporten sabers i coneixements que o bé reforcen el coneixement dels xiquets i joves, o
simplement aporten coses noves que ells no coneixien.
Així doncs, per a concloure en la definició de LIJ, es pot dir que, Literatura Infantil i Juvenil és qualsevol text que tinga una finalitat estètica i educativa que s’ajuste a cada lector model, depenent de la seua edat cognitiva i madurativa, adaptant el material també a les seues capacitats.
Així doncs, per a concloure en la definició de LIJ, es pot dir que, Literatura Infantil i Juvenil és qualsevol text que tinga una finalitat estètica i educativa que s’ajuste a cada lector model, depenent de la seua edat cognitiva i madurativa, adaptant el material també a les seues capacitats.
Mínguez-López, X. (2012). Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 10. p. 87-105.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada