dimecres, 23 de març del 2016

Gènere audiovisual

El gènere audiovisual és un tipus de gènere literari nascut fa poc de temps a partir del desenvolupament de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Dins d'aquest gènere podem trobar una gran varietat d'obres audiovisuals.

En aquesta gran varietat d'obres podem trobar recursos audiovisuals com els curtmetratges o les pel·lícules. Aquests recursos audiovisuals posseeixen una estructura similar a les obres escrites. Així és que sovint és necessari un guió on es plasme el diàleg i les interpretacions dels actors, i aquest guió pot considerar-se com a literatura. A més, en diverses ocasions s'ha pogut observar com una obra literària és adaptada i estudiada per a poder fer d'ella una obra audiovisual mitjançant la qual els espectadors de la mateixa puguen captar l'essència de l'obra literària sense la necessitat de llegir-la.

Dins gènere audiovisual, igual que dins del gènere narratiu, podem trobar diversos gèneres audiovisuals. Amb aquests gèneres audiovisuals podem fer una partició en dos grans grups, els relacionats amb la ficció i els no relacionats amb la ficció.

Per una part, en la banda de les obres audiovisuals que no relacionades amb la ficció podem trobar obres com els documentals o els reportatges, en els quals l'objectiu no és trobar i mostrar la bellesa audiovisual, sinó que l'objectiu és la recreació dels fets i la transmissió de coneixements i sabers sobre un tema en concret.

Pel que fa a les obres audiovisuals sí relacionades amb la ficció, en elles trobem el grup més ampli d'obres audiovisuals. En aquest grup es troben els videoclips, els curtmetratges, els espots publicitaris i la gran majoria de pel·lícules. Mitjançant la representació audiovisual d'aquest tipus d'obres es pretén convéncer a l'espectador d'una idea, publicitar un producte o situació, fer-lo veure la bellesa d'algunes situacions o, majoritàriament, entretenir-lo.

Millán Barroso, P. J. (2006). Género literario y género audiovisual. Una propuesta para el relato cinematográfico. CAUCE, Revista Internacional de Filología y su Didáctica, 243-275.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada